سیاست ما عین دیانت ما است، یعنی چه؟
شهید مدرس در مقابل کسانی که نظریه جدایی دین از سیاست را داشتند رابطه و عینیت دین و سیاست را مطرح نمودند که برای تحلیل آن باید تعریفی از دین و سیاست ارایه شود. لذا ابتدا سیاست و سپس دین را تعریف میکنیم.
Politie از ریشة لاتین Polis گرفته شده و به معنای شهر و شهروندی و قانون اساسی است در زبان فارسی به معنای ریاست و فرماندهی، طرح و برنامه وارد شده است و در عربی از مادة ساس یَسُوسُ بوده که به معنای حکومت، ریاست، اصلاح امور مردم و پرداختن به امور مردم بر طبق مصالح میباشد.(1)
ابن خلدون سیاست را به معنای تدبیر امور جامعه در جهت جلوگیری از ظلم و ستم و تجاوز افراد به یکدیگر بر اساس موازین شریعت میداند.(2) از طرفی دین تعاریف گوناگونی دارد که به یک تعریف اکتفا میکنیم و آن تعریفی است که علامه طباطبایی (ره) ارایه میفرماید: «دین عبارت است از مجموعهای از معارف مربوط به مبدأ و معاد (جهان هستی) و قوانین اجتماعی که از طریق وحی و نبوت به بشر رسیده است.(3) از این تعریف به دست میآید که دین علاوه بر پرداختن به مسائل ماوراء طبیعی به امور دنیوی مردم و هدایت آنها نیز توجه دارد.
حال که دو واژه سیاست و دین روشن شد، باید گفت عبارت «سیاست ما عین دیانت ما است» ناظر به این مطلب است که علی رغم نظر بعضی از روشنفکران که بین سیاست و دیانت (دین ورزی) رابطهای نمیبینند و بلکه آن دو را متضاد تلقّی میکنند و هر کدام را مربوط به حوزة خاصی قلمداد مینمایند، ما هر دو را مربوط و همسوی با یکدیگر میدانیم و لذا سیاست را در قلمرو ارزشهای دینی قبول داریم و سیاست از دیدگاه ما برخاسته از نظام ارزشی دین ما میباشد و لذا دین ورزی محسوب میشود که در رأس آن ائمه اطهار ـ سلام الله علیهم ـ قرار دارند و خطاب به اولیاء دین آنان را ساسة العباد مینامیم.(4) بر طبق این نظر هر گونه عمل و رفتار در حوزه سیاست و تدبیر امور اجتماع، کاری ارزشی و دینی محسوب خواهد شد، هم چنان که هر گونه تلاش و فعالیت دینی و ارزشی نیز جهت تدبیر امور مردم و تشکیل نظام اجتماعی و تنظیم و تدبیر آن صورت میگیرد که آیات قرآن ناظر به این مطلب میباشند.
باید توجه داشت که از نظر قرآن اصولاً فلسفه بعثت پیامبران در برقراری عدالت اجتماعی و تدبیر عادلانه امور مردم میباشد که در سورة حدید به آن اشاره دارد و میفرماید: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِیدَ فِیهِ بَأْسٌ شَدِیدٌ...(5). ما همه پیامبران را با دلایل روشن و معجزه فرستادیم و با آنها کتاب و میزان (وسیله سنجش و معیار) نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند و با آنان آهن نازل کردیم که در آن نیروی شدیدی است.
همین طور که از آیه استفاده میشود دین اسلام رابطة تنگاتنگ با مقولة سیاست و حکومت دارد که میتوان آن را به تعبیر شهید مطهری به رابطه روح و جسم و پوست و مغز تشبیه نمود.(6)
لذا در دین اسلام شاهد احکام و قوانینی هستیم که در پرتو نظام اجتماعی و حکومت که موضوعی در حوزه سیاست است، اجرا شدنی است و اصولاً دین ورزی در آنها بدون سیاست ورزی امکان نخواهد داشت.(7) احکامی نظیر: 1. مالیاتهای مقرر (مثل خمس، زکات، جزیه) 2. احکام دفاع همگانی، ملی تقسیم غنایم جنگی و برخورد با اسرا. 3. احکام حقوق و جزایی نظیر دیات و قصاص. 4. احکام مربوط به امر به معروف و نهی از منکر و شرایط آن.
بنابراین احکام و قوانین در دین از یک سو ناظر به گسترش وبسط ارزش های والای الهی و انسانی و از سوی دیگر معطوف به تدبیر امور جامعه و رتق و فتق امور در مسیر عدالت اجتماعی است. از این رو یک سیاستمدار مسلمان و با دیانت به دنبال هر هدفی نخواهد بود، علاوه این که جهت رسیدن به اهدافش از هر ابزاری و وسیلهای بهره نخواهد گرفت که در این زمینه اشاره به جملة حضرت علی ـ علیه السّلام ـ مناسب است. ایشان در مقایسه خود با معاویه چنین میفرمایند:
و الله ما کان معاویة بادهی منّی و لکنّه یغدر و یفجر و لولا کراهیة الغدر لکنتُ ادهی الناس.(8) به خدا سوگند معاویه زیرکتر (سیاستمدارتر) از من نیست، ولی شیوة او پیمان شکنی و ناپاکی است و اگر خیانت را ناخوشایند نمیداشتم هر لحظه من زیرکترین مردم بودم.
هم چنان که در موقعیتهایی که مواجه با ضرر مادی میشود دست از باورهای دینی خود برنخواهد داشت و رفتار سیاسی مغایر با نظام ارزشی خویش از خود بروز نخواهد داد. نظیر برخورد حضرت امام ره با سلمان رشدی و کوتاه نیامدن از حکم صادره حتی به قیمت تحریم اقتصادی و تهدید نظامی کشورهای غربی بر علیه جمهوری اسلامی ایران .
1. ابن منظور, لسان العرب،بیروت، ج 6، ص 108.
2. عبدالرحمن بن خلدون، مقدمه محمد پروین گنابادی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم، 1366.
3. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، تهران، انتشارات محمدی، ج 2، ص 405.
4. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.
5. حدید : 25.
6. مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، صدرا، ص 32.
7. موسوی خمینی، سید روح الله، ولایت فقیه، مؤسسه نشر آثار امام خمینی، چاپ دوّم، 1373، ص 6.
8. نهج البلاغه، فیض الاسلام، بیتا، خطبه 20.
موضوع مطلب : سیاست، دیانت، تعریف شهید مدرس از سیاست، بهشت بهشتیان، تعریف دیانت، و .....................................